Koska
meitä ei teininä ymmärretty, nyt vanhemmiten meidän pitää
kostoksi ymmärtää kaikki. Kaikki mitä emme heti ymmärrä, pitää
meille selittää. Uudelleen ja uudelleen kunnes sen ymmärrämme.
Emme voi suvaita sitä että kaikesta ei löydy ”sitä jujua”,
jotain ymmärrettävää pohjaa jonka päälle se on rakennettu.
Erityisen rasittavaksi tämän paluun lapsuuden kyselyikään tekee
se, että se ei päde niihin asioihin jotka miellyttävät meitä
suuresti. Suudelman jälkeen ei kysytä miksi tuo oli niin ihanaa,
historiallisten kaupunkien kapeita katuja mittaillessa ei vaadita
selitystä sille miksi tämä on tehty tällaiseksi. Jos perhonen
laskeutuu olkapäällesi, et tenttaa siltä miksi tuon teit.
Mutta
kaikki erikoinen tai muuten omaan makuumme sopimaton... Otetaan nyt
vaikka Merikeskus Vellamo (tiedän, ei mitenkään ajankohtainen
esimerkki, mutta verrattoman sopiva muutoin, odottakaapa vain). Koska
rakennus ei itse voi määritellä itseään, joku on kysynyt miksi
se on tuollainen. ”...rakennuksen
hahmon lähtökohtana oli mielikuva meren liikkeestä ja julkisivujen
ulkonäkö pohjautui ajatukseen merenpinnan kimalluksesta”
kuuluu virallinen selitys. Höpöhöpö. Olen katsellut merta
rannalta, laiturilta, purje- ja moottoriveneestä, laivalta,
lentokoneesta ja satelliittikuvasta. Olen nähnyt sen alta ja päältä,
kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina, valveilla ja unissa, eikä se
koskaan ole ollut tuon näköinen, edes mielikuvana.
Joku
kysyi, ja jonkun oli pakko selittää. Vain harvoilla meistä on
pokeria sanoa ”siitä nyt vain tuli tuollainen”. Kaikelle ei
aina ole selitystä ja kaikissa ammattikunnissa löytyy aina niitä,
jotka ovat valmiita selittämään mitä vain. Tilaisuus tekee
varkaan. Oman taiteen-, tai oikeastaan tieteenlajinsa selittämisestä
teki äskettäin kansien väliin asti päätynyt Aapo Heikkilä,
maailman ainoa Ortotopologian dosentti. Hänellä oli niin kova tarve
selittää, että selittämään päästäkseen hän kehitti aivan
oman tieteenalan.
Arkkitehtuuri
on hyvin usein inspiraatioon ja oivallukseen perustuvaa. Aina ei sen
luoja itsekään tiedä miksi lopputulos on sellainen kuin se on.
Arkkitehtuurin selittämisessä liikutaan samoilla vesillä
ortotopologian kanssa: yhtä hyvin kuin totta, kaikki tai mikä vain
voi olla valetakin. Voit siis aivan hyvin pitää tai olla pitämättä
jostain arkkitehtonisesta luomuksesta vaikket sitä ymmärtäisikään.
Ole hyvä ja anteeksi.
Lopuksi
kerron ilman ammattisanastollista kikkailua ja korkealentoista
maalailua vastauksen maallikkoarkkitehtoniseen peruskysymykseen jota
usein tarjotaan keskustelunaloitukseksi koulutukseni paljastuttua:
”Miksi uudet talot ovat niin rumia ja vanhat kauniita?” Niin.
Tosiaan. Miksi ihmeessä? Ensinnäkin siksi että ennenkin tehtiin
paljon rumia taloja, mutta ne kävivät niin pahasti entisten
ihmisten silmiin että ne purettiin pois: vertailu on epäreilu koska
se tehdään vanhoista kauneimpien ja kaikkien uusien talojen
välillä. Toiseksi, eivät kaikki nykyisistä taloista rumia ole.
Kysymys esittää väitteen joka ei ole tosi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti